Η΄ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ μέ θέμα: «Ἁγία Ἀναφορά Α’»
Πραγματοποιήθηκε τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, 24 Ἰανουαρίου ἐ.ἔ., στό Πνευματικό Κέντρο τῆς ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Σώστη (λεωφ. Συγγροῦ) ἡ ὄγδοη Ἱερατική Σύναξη γιά τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης.
Στή Σύναξη ὁμιλητές ἦταν ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμ. π. Ἀριστόβουλος Πολίτης, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίας Παρασκευῆς Νέας Σμύρνης, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἁγία Ἀναφορά: Εἰσαγωγικός διάλογος», καί ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμ. π. Νικόλαος Πουλάδας, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Σώστη Νέας Σμύρνης, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἁγία Ἀναφορά: Εὐχή “Ἄξιον καί δίκαιον”».
Ἀρχικά ὁ Σεβασμιώτατος κ. Συμεών ἔδωσε τόν λόγο στόν πρῶτο ὁμιλητή, π. Ἀριστόβουλο, γιά νά ἀναπτύξει τό ἀνωτέρω θέμα του. Τόνισε μεταξύ ἄλλων ὅτι βρισκόματε στή γῆ, ὅταν τελοῦμε τήν ἀναίμακτη θυσία. Ἀλλά ἀπό τή γῆ θά ἀναφερθεῖ στόν οὐρανό. Καί γι’ αὐτό καλεῖται ἀναφορά. Διότι ἀπό τό ἐπίγειο θυσιαστήριό μας θά ἀνυψωθεῖ καί θά προσαχθεῖ στό ἐπουράνιο Θυσιαστήριο. Παρίσταται ἀόρατα, καί διακονεῖται ἀπό τόν θνητό καί περιφέροντα σάρκα λειτουργό «προσφέρων ὁ προσφερόμενος». Αὐτός ὁ Ἴδιος ὁ Μέγας Ἀρχιευρεύς μας Χριστός. Τόν ἀκολουθοῦν Ἄγγελοι. Αὐτός θά δεχτεῖ τή θυσία μας καί Αὐτός μέ τή συνοδεία τῆς Ἀγγελικῆς στρατιᾶς πού τόν περικυκλώνει, θά τήν ἀνεβάσει στούς οὐρανούς, ὥστε ὡς ἐκπρόσωπος καί μεσίτης μας θά τήν προσφέρει στόν Πατέρα Του.Ὁ ἄνθρωπος ἐπιστρέφει σ’ ἐκείνη τή θέση πού τοῦ ἑτοίμασε ὁ Θεός, ὅταν δημιούργησε τόν κόσμο. Στέκεται ψηλά μπροστά στόν θρόνο τοῦ Θεοῦ, στέκεται στόν οὐρανό μπροστά στό πρόσωπο τοῦ Ἰδίου τοῦ Θεοῦ, καί ἐλεύθερα στό πλήρωμα τῆς ἀγάπης καί τῆς γνώσης, συνενώνοντας μέσα του ὅλο τόν κόσμο, ὅλη τήν κτίση, προσφέρει τήν Εὐχαριστία· καί μ’ αὐτόν ὅλος ὁ κόσμος ἐπιβεβαιώνει καί ἀναγνωρίζει αὐτήν τήν Εὐχαριστία. «Ἄξια καί δίκαιη».
Ἡ εὐγνωμοσύνη εἶναι ἡ φυσική λειτουργία τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Ὁ λαίμαργος ἐγωϊσμός ἔχει κλείσει τό στόμα του, καί τά δωρήματα μένουν ἔκθετα στήν ἀγάπη, πού θεμελιώνει ἕνα διάλογο πρακτικό, ἀλλά μυστηριώδη, μέ τόν Θεό.
* * *
Ἐν συνεχείᾳ ἔλαβε τόν λόγο ὁ δεύτερος ὁμιλητής, π. Νικόλαος, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἁγία Ἀναφορά: Εὐχή “Ἄξιον καί δίκαιον”». Στήν Εἰσήγησή του ἀναλύθηκε ἡ Εὐχή τῆς Ἀναφορᾶς «Ἄξιον καί δίκαιον…». Αὐτή ὀνομάζεται καί εὐχή τῆς Εὐχαριστίας διότι σέ αὐτή εὐχαριστοῦμε τόν Τριαδικό Θεό γιά ὅλα ὅσα ἔκανε γιά ἐμᾶς. Ἡ εὐχή αὐτή ἔχει τίς ρίζες στά πρῶτα ἀποστολικά χρόνια. Ἡ εὐχή συνοψίζει τό ὅλο σχέδιο τῆς Θείας Οἰκονομίας, ἀπό τή Δημιουργία τοῦ κόσμου καί τοῦ ἀνθρώπου μέχρι καί τήν ὁλοκλήρωση τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ. Ἡ Ἐκκλησία εὐχαριστεῖ πρίν τόν καθαγιασμό, ὅπως ὁ Χριστός εὐχαρίστησε στόν Μυστικό Δεῖπνο. Στήν εὐχή αὐτή ἐπίσης εὐχαριστοῦμε τό Θεό γιά τίς φανερές καί ἀφανεῖς εὐεργεσίες καί γιά τήν ἴδια τή θεία Λειτουργία, τήν ὁποία δέχεται νά τελοῦμε ἐμεῖς οἱ ἀνάξιοι ἄνθρωποι, παρόλο πού θά μποροῦσαν νά τήν τελοῦν οἱ ἅγιοι ἄγγελοι. Ὁλοκλήρωση τῆς εὐχῆς ἀποτελεῖ ὁ Ἐπινίκιος Ὕμνος πού ἀποτελεῖ συνένωση τοῦ ὕμνου τῶν ἀγγέλων στό ὅραμα πού εἶδε ὁ προφήτης Ἠσαΐας καί τοῦ ὕμνου πού ἔψαλλαν οἱ Ἰσραηλίτες κατά τήν εἴσοδο τοῦ Κυρίου στά Ἱεροσόλυμα. Ἄγγελοι καί ἄνθρωποι ἑνώνουμε τίς φωνές μας καί ὅλοι λέμε «Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος» γιά τόν Ἰησοῦ πού ἔρχεται νά θυσιαστεῖ στό ὑπερφυές Μυστήριο.
* * *
Στό τέλος τῆς Ἱερατικῆς Σύναξης ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχαρίστησε τούς ὁμιλητές, π. Ἀριστόβουλο Πολίτη καί π. Νικόλαο Πουλάδα, γιά τόν κόπο, τήν πληρότητα καί τή σαφήνεια τῆς ὁμιλίας τους, καί ἀκολούθησε συζήτηση. Τέθηκαν ἐρωτήματα καί δόθηκαν ἀπαντήσεις ἀπό τούς Εἰσηγητές καί τόν Σεβασμιώτατο κ. Συμεών.