17 Ιαν2014
Ζ΄ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ μέ θέμα «Ὁ Ὄρθρος»
Ζ΄ Ι Ε Ρ Α Τ Ι Κ Η Σ Υ Ν Α Ξ Η
μ έ θ έ μ α « Ὁ Ὄ ρ θ ρ ο ς »
μ έ θ έ μ α « Ὁ Ὄ ρ θ ρ ο ς »
Πραγματοποιήθηκε τήν Πέμπτη 16 Ἰανουαρίου ἐ.ἔ. στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Σώστη (λεωφ. Συγγροῦ) ἡ ἕβδομη Ἱερατική Σύναξη γιά τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης. Στή Σύναξη αὐτή ὁμιλητής ἦταν ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Θραψανάκης, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Σώστη (Λεωφ. Συγγροῦ). Θέμα τῆς εἰσηγήσεώς του ἦταν ἡ παρουσίαση καί ἡ ἐμβάθυνση ἀπό τελετουργικῆς πλευρᾶς στήν Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου.
Ὁ εἰσηγητής ἀνέπτυξε διεξοδικῶς τό θέμα του, ἐξαντλώντας το ἀπό ὅλες τίς πτυχές. Ἔκανε λόγο ἀρχικά γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Μεσονυκτικοῦ, ἡ ὁποία προηγεῖται τοῦ Ὄρθρου. Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου ἀρχίζει μέ τή δοξολογία τῆς Ἁγίας Τριάδος: «Δόξα τῇ ἁγίᾳ καί ὁμοουσίῳ καί ζωοποιῷ καί ἀδιαιρέτῳ Τριάδι πάντοτε, νῦν καί ἀεί καί εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων».
Τά κυριότερα σημεῖα τῆς ἱερᾶς Ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου εἶναι τά ἑξῆς: Μετά τή δοξολογία τῆς Ἁγίας Τριάδος διαβάζεται καθαρά καί μέ κατάνυξη ὁ Ἑξάψαλμος (3ος, 37ος, 62ος, 87ος, 102ος καί 142ος Ψαλμός). Μετά τόν Ἑξάψαλμο ἀκολουθεῖ ἡ μεγάλη συναπτή, δηλαδή μιά σειρά ἀπό αἰτήσεις. Κατόπιν ψάλλονται διάφοροι ὕμνοι καί τροπάρια. Ὕστερα διαβάζεται τό Εὐαγγέλιο, πού λέγεται ἑωθινό. Τά ἑωθινά Εὐαγγέλια εἶναι ἕντεκα (δηλ. ἕντεκα ἐκλεκτές περικοπές παρμένες ἀπό τούς τέσσερις Εὐαγγελιστές).
Ἀκολουθεῖ το «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι», καί κατόπιν ὁ 50ός Ψαλμός (τῆς μετανοίας). Τότε οἱ πιστοί ἀσπάζονται τό Εὐαγγέλιο. Ὕστερα μνημονεύονται οἱ Ἅγιοι καί ψάλλεται ἡ 9η ὠδή τοῦ Κανόνος. Ἀκολουθοῦν τά Ἐξαποστειλάρια καί ἐν συνεχείᾳ οἱ Αἶνοι (στίχοι ἀπ' τούς Ψαλμούς τοῦ Δαβίδ). Στό τέλος τῶν Αἴνων ψάλλεται τό δοξαστικό, μετά ἡ Δοξολογία καί τέλος γίνεται ἡ Ἀπόλυση.
Ὁ ὁμιλητής π. Γεώργιος τόνισε με ἔμφαση ὅτι ὁ ὄρθρος εἶναι μιά ἀπό τίς ὡραιότερες Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἐκεῖνο πού τόν διακρίνει ἀπό τίς ἄλλες Ἀκολουθίες, εἶναι ἡ ποικιλία ἤ ἐναλλαγή τῶν ψαλμικῶν ὕμνων, καθώς δέν λέγονται πάντοτε τά ἴδια.
* * *
Στό τέλος ἔγιναν τοποθετήσεις καί τέθηκαν ἐρωτήματα ἀπό τούς συμμετέχοντες ἱερεῖς καί δόθηκαν οἱ κατάλληλες ἀπαντήσεις τόσο ἀπό τόν εἰσηγητή, ὅσο κι ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας κ. Συμεών.