28 Ιαν2015
Η΄ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ μέ θέμα «Οἱ ἱεροί Κανόνες τῶν ἐγκρίτων Πατέρων»
Η΄ Ι Ε Ρ Α Τ Ι Κ Η Σ Υ Ν Α Ξ Η
μέ θέμα «Οἱ ἱεροί Κανόνες τῶν ἐγκρίτων Πατέρων»
μέ θέμα «Οἱ ἱεροί Κανόνες τῶν ἐγκρίτων Πατέρων»
Πραγματοποιήθηκε τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, 22 Ἰανουαρίου ἐ.ἔ., στό Πνευματικό Κέντρο τῆς ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Σώστη (λεωφ. Συγγροῦ) ἡ Η΄ Ἱερατική Σύναξη γιά τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης. Στή Σύναξη ὁμιλητής ἦταν ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης π. Συμεών Βολιώτης, Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱ. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, πτυχιοῦχος τοῦ Τμήματος Νομικῆς καί τοῦ Τμήματος Θεολογίας τοῦ ΑΠΘ, μέ μεταπτυχιακή εἰδίκευση στό γνωστικό ἀντικείμενο τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Δικαίου, ὁ ὁποῖος εἰσηγήθηκε τό θέμα «Οἱ ἱεροί Κανόνες τῶν ἐγκρίτων Πατέρων».
Τή Σύναξη ἄνοιξε μέ τήν προσφώνησή του ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Νέας Σμύρμης κ. Συμεών, ὁ ὁποῖος παρουσίασε τόν Εἰσηγητή. Ὁ Πανοσιολογιώτατος π. Συμεών, ἀφοῦ ἐξέφρασε τίς εὐχαριστίες του γιά τήν τιμητική πρόσκληση νά εἰσηγηθεῖ τό ἀνωτέρω θέμα, προχώρησε στήν ἀνάπτυξη τῆς Εἰσηγήσεώς του.
Καταρχάς ὁ εἰσηγητής π. Συμεών τόνισε ὅτι οἱ Ἱεροί Κανόνες δέν ἔχουν νομικό χαρακτήρα, ὅπως σήμερα τόν κατανοοῦμε, ἀλλά συνιστοῦν ποιμαντικά κείμενα πού συντάχθηκαν ἐξ ἀφορμῆς συγκεκριμένων προβλημάτων ἐκκλησιαστικῶν κοινοτήτων. Ἐπίσης, ἀποτελοῦν ἔκφραση τῆς δογματικῆς διδασκαλίας τῆς Ἐκκλησίας, ρυθμίζουν τή ζωή τῆς Ἐκκλησίας, δέν εἶναι νομικοί κανονισμοί ἀλλά ἐφαρμογές τῶν δογμάτων τῆς Ἐκκλησίας. Στή συνέχεια ἀναφέρθηκε στούς ἱερούς Κανόνες τῶν ἐγκρίτων Πατέρων (ὄχι τῶν ἁγίων Πατέρων, καθώς ὑπάρχουν καί κανόνες ἀπό πρόσωπα πού δέν εἶναι ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας). Ὡστόσο, ὅλοι οἱ κατωτέρω κανόνες τους ἐπικυρώθηκαν ἀπό τόν β΄ κανόνα τῆς ΣΤ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου.
1. Ἁγίου Διονυσίου, Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας. Οἱ τέσσερις κανόνες του ἀναφέρονται σέ θέματα λατρείας, λειτουργικῆς καί χριστιανικοῦ βίου (Περί τοῦ ἐν καιρῷ προσευχῆς, καί νηστείας ἀπέχεσθαι ἀλλήλων τούς ὁμοζύγους κ.ἄ.).
2. Ἁγίου Γρηγορίου, Ἀρχιεπισκόπου Νεοκαισαρείας τοῦ Θαυματουργοῦ. Συνέταξε δώδεκα κανόνες πού ἀναφέρονται σέ διάφορα θέματα (Περί τῶν ἀναγκαστικῶς ἐσθιόντων εἰδωλόθυτα, περί τῶν καταπλεονεκτούντων τῶν ἀλλοτρίων, περί τῶν τύπων τῆς μετανοίας κ.ἄ.).
3. Ἁγίου Πέτρου, Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας. Οἱ δεκαπέντε κανόνες του ἀναφέρονται στούς πεπτωκότες, ὅπου ἀναδύεται ἡ ἐπιείκεια, συγκατάβαση καί φιλανθρωπία του (Περί τῶν μετά πολλάς βασάνους ἐξομοσάντων, Περί τῶν παραδεδομένων καί ἐκπεπτωκότων, εἶτα ἀναπαλαισάντων, Περί τῶν εἰς τόν ἀγῶνα τοῦ μαρτυρίου ὠδίνοντα παραπηδώντων, Περί τοῦ ἐν μέν τετράδι καί παρασκευή νηστεύειν, ἐν δέ Κυριακῇ μηκέτι, μηδέ γονυκλιτεῖν κ.ἄ.).
4. Ἁγίου Ἀθανασίου, Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας. Ἐμπεριέχονται στίς κανονικές συλλογές τρεῖς κανόνες (πρός Ἀμμοῦν μονάζοντα περί τῆς ἀβουλήτου φυσικῆς ἐκκρίσεως, [ἀπόσπασμα] ἐκ τῆς λθ´ ἑορταστικῆς ἐπιστολῆς περί κεκανονισμένων ἱερῶν βιβλίων, πρός Ρουφινιανόν περί τῶν αἱρετικῶν κοινωνησάντων).
5. Ἁγίου Βασιλείου τοῦ Μεγάλου, Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας. Ἀναφέρεται σέ διάφορα θέματα στούς ἐνενήντα δύο κανόνες του (Τίνες ἀναβαπτίζονται, Περί τῆς φθειράσης κατ᾿ ἐπιτήδευσιν τό ἔμβρυον, Περί διακόνου πορνεύσαντος, Ἐπιτίμιον τῶν διγάμων, Περί αἱρετικῶν μετανοούντων ἐν τῷ τέλει κ.ἄ.).
6. Τιμοθέου, Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας. Πρόκειται γιά δεκαοκτώ ἀπαντήσεις (Ἀποκρίσεις) πού δίνει σέ λειτουργικές ἀπορίες (Περί μεταλαβόντος ἐν ἀγνοίᾳ κατηχουμένου, Περί τοῦ μή νηστεύειν τήν γεννήσασαν, Ὅτι τῷ ἀσθενοῦντι ἐφεῖται λύειν τήν νηστείαν, Περί ὠφελείας τῆς ἐκ τοῦ ἀκροᾶσθαι τῶν λόγων Κυρίου κ.ἄ.).
7. Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως. Καταγράφεται ἕνας μόνο κανόνας ἐκ τῶν ἐμμέτρων αὐτοῦ ποιημάτων (Περί τοῦ τινα χρή ἀναγινώσκεσθαι βιβλία ἐκ τῆς Παλαιᾶς καί Νέας Διαθήκης).
8. Ἁγίου Ἀμφιλοχίου, Ἐπισκόπου Ἰκονίου. Κι ἐδῶ καταγράφεται ἕνας μόνο κανόνας ἐκ τῶν πρός Σέλευκον ἰάμβων (Περί τοῦ τινα χρή ἀναγινώσκεσθαι βιβλία ἐκ τῆς Παλαιᾶς καί Νέας Διαθήκης).
9. Ἁγίου Γρηγορίου, Ἐπισκόπου Νύσσης. Μέ τούς Κανόνες του ἀναφέρεται σέ διάφορα θέματα, προερχόμενοι ὅλοι ἀπό τήν πρός Λητόϊον, ἐπίσκοπο Μελιτινῆς, ἐπιστολή του (Περί τοῦ ὀφείλειν τόν πνευματικόν ἰατρόν διαγινώσκειν τήν ἕδραν τοῦ πάθους, Περί τῶν ἀπιόντων εἰς γόητας, Περί ἑκουσίων καί ἀκουσίων φονέων, Περί ἱεροσύλων κ.ἄ.).
10. Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως. Ἐμπεριέχονται στίς κανονικές συλλογές λίγοι κανόνες, τρία ἀποσπάσματα ἀπό τίς πολυπληθεῖς συγγραφές του (Πῶς ἐπακτέον τά ἐπιτίμια τοῖς ἁμαρτάνουσι, Περί τῆς θείας κοινωνίας).
11. Ἁγίου Θεοφίλου, Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας. Στούς δεκατέσσερις κανόνες ἀναφέρεται σέ διάφορα θέματα (Περί τῆς ἐν τῇ παραμονῇ τῶν Θεοφανείων νηστείας εἰ τύχῃ ἐν Κυριακῇ, Περί τοῦ πῶς χρηστέον τοῖς ἀρειανίσασιν ἐπισκόποις, Ὅτι οἱ Ναυατιανοί προσερχόμενοι χειροτονοῦνται κ.ἄ.).
12. Ἁγίου Κυρίλλου, Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας. Πέντε κανόνες ὑπάρχουν στίς κανονικές συλλογές (Περί ἀτοπίας τοῦ προσάγειν ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ παραίτησιν).
Τέλος, Γενναδίου Σχολαρίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως. Ἀναφέρεται στό ζήτημα τῆς σιμωνίας (Ἐπιστολή πρός ἅπαντας τούς ὁσιωτάτους μητροπολίτας καί πρός τόν πάπαν Ῥώμης, Περί τῶν Σιμωνιακῶν).
* * *
Ὁ εἰσηγητής π. Συμεών ὁλοκλήρωσε τήν ὁμιλία του λέγοντας ἀνάμεσα στά ἄλλα τή φράση τοῦ ὁσίου πατρός Ἰουστίνου Πόποβιτς: «Ἐγώ γιά τή διαφύλαξη τῶν ἱερῶν κανόνων εἶμαι πρόθυμος νά θυσιάσω τή ζωή μου, ἀλλά παράλληλα γιά τή σωτηρία ἑνός ἀνθρώπου θυσιάζω ὅλους τούς ἱερούς κανόνες».* * *
Στό τέλος τῆς Ἱερατικῆς Σύναξης ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχαρίστησε τόν Εἰσηγητή, Πανοσιολογιώτατο Πρωτοσύγκελλο π. Συμεών Βολιώτη, γιά τόν κόπο πού κατέβαλε, τήν πληρότητα καί τή σαφήνειά του, καί γιά τό ὅτι ἀπήτησε περισσότερο χρόνο τό μέγεθος τῆς Εἰσηγήσεως. Ἐν συνεχείᾳ ἀκολούθησε συζήτηση, τέθηκαν ἐρωτήματα καί δόθηκαν ἀπαντήσεις ἀπό τόν Εἰσηγητή καί παράλληλα ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη μας κ. Συμεών.