Β΄ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ μέ θέμα «Τό συνταγματικό καί νομοθετικό καθεστώς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί οἱ κατά καιρούς προτάσεις ἀναθεώρησής του»
Πραγματοποιήθηκε τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, 16 Νοεμβρίου ἐ.ἔ., στό Πνευματικό Κέντρο τῆς ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Σώστη (λεωφ. Συγγροῦ) ἡ πρώτη Ἱερατική Σύναξη γιά τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης.
Στή Σύναξη ὁμιλητής ἦταν ὁ Ἐλλογιμώτατος κ. Θεόδωρος Παπαγεωργίου, Εἰδικός Νομικός Σύμβουλος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ὁ ὁποῖος πραγματοποίησε τήν εἰσαγωγική ὁμιλία: «Τό συνταγματικό καί νομοθετικό καθεστώς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί οἱ κατά καιρούς προτάσεις ἀναθεώρησής του».
Τή Σύναξη ἄνοιξε μέ τήν προσφώνησή του ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Νέας Σμύρμης κ. Συμεών, ὁ ὁποῖος παρουσίασε καί τόν ὁμιλητή. Ἡ εἰσήγηση τοῦ κ. Παπαγεωργίου κινήθηκε στούς ἑξῆς ἄξονες μέ ἀντιδιαστολή τῶν νομικῶν δεδομένων καί τῶν σύγχρονων παρανοήσεών τους:
(α) Στήν ἔννοια τῶν φορέων τῆς Ἐκκλησίας ὡς νομικῶν προσώπων δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), τονίζοντας ὅτι εἶναι παρανόηση πώς ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἀπολαύει μέχρι καί σήμερα νομοθετημένων προνομίων σέ βάρος τῶν ἄλλων θρησκευμάτων.
(β) Στή φορολόγηση τῆς Ἐκκλησίας, λέγοντας ὅτι ἀποτελεῖ παρανόηση πώς ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στήν Ἑλλάδα δέν φορολογεῖται.
(γ) Στή λεγόμενη μομφή ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι «κρατική Ἐκκλησία», παρανοώντας ὅτι στήν Ἑλλάδα ἔχουμε κρατική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία.
(δ) Στή μισθοδοσία τοῦ Κλήρου, ἐπισημαίνοντας τήν ὑφέρπουσα παρανόηση ὅτι πρέπει νά γίνει χωρισμός Κράτους καί Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας γιά νά σταματήσει ἡ ἐπιβάρυνση τοῦ Δημοσίου μέ τή μισθοδοσία τοῦ Κλήρου καί τήν ἐκκλησιαστική ἐκπαίδευση.
(ε) Στήν ἐκκλησιαστική περιουσία, λέγοντας ὅτι ἀποτελεῖ παρανόηση πώς δέν ὀφείλεται ἀποζημίωση στήν Ἐκκλησία ἀπό τό Κράτος γιά τήν ἀπολεσθεῖσα ἐκκλησιαστική περιουσία, γιατί ἡ περιουσία της σχηματίσθηκε ἀπό δωρεές κτημάτων, πού ὁ λαός ἀναγκαζόταν νά δωρίζει στήν Ἐκκλησία, καθώς καί ὅτι ἡ ἐκκλησιαστική περιουσία ἀνήκει στόν λαό, ἄρα στό Κράτος.
(στ) Στό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν καί στήν παρανόηση ὅτι ὁ θεσμικός χωρισμός Κράτους καί Ἐκκλησίας θά σημάνει τήν κατάργηση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν ἤ μετατροπή του σέ μάθημα θρησκειολογίας.
Στό δεύτερο μέρος ὁ κ. Παπαγεωργίου ἀναφέρθηκε στίς προτάσεις πού διατυπώθηκαν γιά τήν ἀναθεώρηση τοῦ συνταγματικοῦ καί νομοθετικοῦ καθεστῶτος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Πρόκειται γιά (α) μιά προοδευτική ἀναθεώρηση τοῦ Συντάγματος» (27.3.2017) καί (β) τό «Καινοτόμο Σύνταγμα» (5.6.2016). Στό σημεῖο αὐτό τόνισε ὅτι ὑπάρχουν πολλά μοντέλα οὐδετερόθρησκων κρατῶν, ὥστε σήμερα νά μήν μποροῦμε νά συζητήσουμε –λέει ἡ Ἱερά Σύνοδος– πῶς θά εἶναι ἡ Ἑλληνική Δημοκρατία χωρίς περιφραστική ἐξήγηση τῆς ρήτρας περί «οὐδετερόθρησκου κράτους». Τέλος, προτείνεται νά καταργηθεῖ τό ὑπάρχον Προοίμιο τοῦ Συντάγματος, τό ὁποῖο ἔχει χαρακτήρα ἐθνικό καί ἱστορικό, καί ὄχι θεοκρατικό.
Εἰδικότερα, ὅσον ἀφορᾶ στή νομική μορφή τῶν ἐκκλησιαστικῶν νομικῶν προσώπων, ὁ κ. Παπαγεωργίου τόνισε τά ἑξῆς: Κατά τόν ἰσχύοντα Καταστατικό Χάρτη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, δηλαδή τόν νόμο 590/1977, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, οἱ 82 Ἱερές Μητροπόλεις, οἱ Ἱερές Μονές καί οἱ Ἐνορίες, ἡ Ἀποστολική Διακονία καί τό Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἔχουν νομική μορφή νομικῶν προσώπων δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.). Βεβαίως ὑφίστανται καί νομικά πρόσωπα ἰδιωτικοῦ δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), «θυγατρικά» τῶν παραπάνω νομικῶν προσώπων δημοσίου δικαίου: τά ἐκκλησιαστικά Ἱδρύματα, Ἱερά Προσκυνήματα καί τά ἐκκλησιαστικά Μουσεῖα.
* * *
Στό τέλος τῆς Ἱερατικῆς Σύναξης ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχαρίστησε τόν Εἰσηγητή κ. Παπαγεωργίου, γιά τή σαφήνεια καί τήν περιεκτικότητα τῆς ὁμιλίας του, καί ἀκολούθησε συζήτηση. Τέθηκαν ἐρωτήματα καί δόθηκαν ἀπαντήσεις ἀπό τόν Εἰσηγητή καί τόν Σεβασμιώτατο κ. Συμεών.