05 Μαϊ2013
Ἡ ποιμαντορική ἐγκύκλιος τοῦ Σεβασμ. Μητροπολίτου μας γιά τήν ἑορτή τοῦ Πάσχα
Ἡ ποιμαντορική ἐγκύκλιος τοῦ Σεβασμ. Μητροπολίτου μας
γιά τήν ἑορτή τοῦ Πάσχα 2013
γιά τήν ἑορτή τοῦ Πάσχα 2013
Πρός
τόν Ἱερό Κλῆρο
καί τούς εὐσεβεῖς Χριστιανούς
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Tό ἅγιο Πάσχα, πού ἀξιωνόμαστε καί πάλι σήμερα νά ἑορτάζουμε, εἶναι ἡ κορυφαία ἑορτή τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, πού συνέθεσε τόν Κανόνα τῆς ἑορτῆς, τήν ὀνομάζει «ἑορτήν ἑορτῶν καί πανήγυριν πανηγύρεων». Καί τό ξεχωριστό —μοναδικό, θά λέγαμε— μεγαλεῖο τῆς ἑορτῆς ἀποδεικνύεται ἀπό τόν ἐνθουσιώδη καί χαρμόσυνο τρόπο μέ τόν ὁποῖο οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοί τήν ἑορτάζουμε, ὅπου κι ἄν ζοῦμε.
Ποῦ ὀφείλει ἡ ἑορτή τοῦ Πάσχα αὐτό τό λαμπροφόρο ἔνδυμα μέ τό ὁποῖο ἡ χριστιανική παράδοση καί ἡ εὐσέβεια τῶν πιστῶν τήν ἔχουν περιβάλει; Μά, ἁπλούστατα, στό γεγονός πού ἀποτελεῖ καί τή βάση τῆς ἑορτῆς, δηλαδή τήν ἔνδοξη Ἀνάσταση τοῦ λυτρωτῆ μας Κυρίου. Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ μας εἶναι τό θεμέλιο τῆς χριστιανικῆς μας πίστεως, τό κορυφαῖο γεγονός καί τό μέγιστο τῶν θαυμάτων τῶν Εὐαγγελίων.
Ἡ ὕπαρξη τῆς Ἐκκλησίας, τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων, ἡ θυσία τῶν μαρτύρων, τά πνευματικά παλαίσματα τῶν ὁσίων, ἡ νίκη τῆς πίστεως, ἡ ἀνακαινιστική δύναμη τοῦ εὐαγγελίου μέσα στόν κόσμο καί στόν ἱστορικό χρόνο, μέ κανένα ἄλλο τρόπο δέν μποροῦν νά ἐξηγηθοῦν, παρά μόνο διά τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ.
Ἀπό τόν Σταυρό πού βεβαιώνει τόν θάνατο καί τήν Ἀνάσταση πού ἀποδεικνύει τή νίκη τοῦ Χριστοῦ ἐπί τοῦ θανάτου ἀντλεῖ ἡ Ἐκκλησία τή ζωή, τή χαρά καί τή δύναμή της. Ἀπό τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἐκπορεύεται ἡ ἐλπίδα μας καί γιά τή δική μας ἀνάσταση καί ἡ μετοχή μας στή μακαρία ζωή τῆς ἀνέσπερης καί θείας βασιλείας. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφοντας πρός τούς Κορινθίους τονίζει: Ἄν ὁ Χριστός δέν ἔχει ἀναστηθεῖ, τότε τό κήρυγμά μας εἶναι χωρίς νόημα, τό ἴδιο καί ἡ πίστη μας (Α’ Κορ. 15,14).
«Πάσχα ἱερόν ἡμῖν σήμερον ἀναδέδεικται». Δυστυχῶς, συχνά μᾶς διαφεύγει ἡ ἱερότητα τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα. Καί πολλοί τήν ἑορτάζουν ὄχι ὡς χριστιανοί ἀλλά σάν παγανιστές. Πάσχα γιά πολλούς σημαίνει νά ταξιδέψουν. Νά φᾶνε χωρίς μέτρο. Νά πιοῦν χωρίς ἔλεγχο. Νά διασκεδάσουν χωρίς περιορισμούς. Γι᾽ αὐτά ὅμως σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε ὁ Χριστός; Αὐτό εἶναι τό «ἱερώτατον» Πάσχα τῆς πίστεώς μας; Ἡ μαγειρίτσα καί ὁ ὀβελίας; Ἔτσι καταξιώνουμε τήν ἑορτή καί ἀναδεικνύουμε τήν ἱερότητά της;
«Πάσχα Χριστός ὁ λυτρωτής». Τί εἶναι ἐν τέλει τό Πάσχα γιά τούς χριστιανούς; Τί σημαίνει; Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὑπογραμμίζει μέ ἔμφαση ὅτι ἡ ἑορτή τοῦ Πάσχα γιά μᾶς τούς πιστούς συνίσταται στό γεγονός ὅτι θυσιάστηκε γιά χάρη μας ὁ Χριστός. «Καί γάρ τό πάσχα ἡμῶν ὑπέρ ἡμῶν ἐτύθη Χριστός» (Α‘ Κορ. 5,7). Τό ἴδιο τονίζει κι ὁ ἱερός ὑμνογράφος : Τό Πάσχα στήν οὐσία του εἶναι ὁ ἴδιος ὁ λυτρωτής μας Ἰησοῦς Χριστός.
Ἑορτάζοντας τό Πάσχα, πόσο ἄραγε θυμόμαστε τόν ἀναστημένο Κύριό μας; Πόσο Τόν εὐγνωμονοῦμε καί Τόν δοξάζουμε, ἀφοῦ γιά χάρη μας σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε; Πόσο συνειδητά προφέρουμε τόν πασχάλιο χαιρετισμό «Χριστός ἀνέστη»; Ἤ μήπως κι αὐτόν κάποιοι τόν ἀντικαθιστοῦμε —ἐπιπόλαια ἤ σκόπιμα— μέ τό «Χρόνια πολλά» «καί τοῦ χρόνου» γιά νά μήν προφέρουν τά χείλη μας τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ;
«Πάσχα πάντας ἁγιάζον πιστούς». Τό Πάσχα, δηλαδή ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας, εἶναι ἡ πηγή ζωῆς κι ἁγιασμοῦ ὅλων μας· ὁλόκληρης τῆς Ἐκκλησίας ἀλλά καί κάθε χριστιανοῦ ξεχωριστά. Ὁ ἑορτασμός τοῦ Πάσχα μᾶς προσκαλεῖ νά ἐπαναπροσανατολισθοῦμε στόν θεμελιώδη σκοπό τῆς ζωῆς μας πού εἶναι τό ἰδανικό τῆς ἁγιότητας. Ὁ Χριστός νά κατοικήσει στήν καρδιά μας. Ὁ Χριστός νά φωτίζει τόν νοῦ μας. Ὁ Χριστός νά κινεῖ τή θέλησή μας. Ὁ Χριστός νά κατευθύνει τά βήματά μας.
Ὅσο περισσότερο οἱ χριστιανοί ζοῦμε τήν παρουσία τοῦ ἀναστημένου Κυρίου στή ζωή μας, τόσο περισσότερο ἐλευθερωνόμαστε ἀπό τή φθοροποιό ἐπίδραση τῆς ἁμαρτίας καί ἁγιαζόμαστε ὑπακούοντας στίς ζωηφόρες ἐντολές τοῦ Εὐαγγελίου. Ἡ πίστη μας στήν Ἀνάσταση γίνεται ρυθμιστής τῆς ζωῆς μας· ὁ πολικός ἀστέρας πού φωτίζει τήν ἐγκόσμια πορεία μας καί μᾶς ἐνδυναμώνει στόν ἀγώνα γιά τήν ἀπόκτηση τῶν χριστιανικῶν ἀρετῶν.
Πηγή ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἡ ἀναστάσιμη θυσία τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ἱερουργώντας τήν πανέορτη τούτη νύχτα τό πασχάλιο καί ὑπερφυές μυστήριο, εὔχομαι σέ ὅλους σας εὐλογημένο Πάσχα!
• Πάσχα ἱερόν· ὅπως ταιριάζει σέ πιστούς.
• Πάσχα Χριστός ὁ λυτρωτής· Κοντά στόν Χριστό· ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό.
• Πάσχα πάντας ἁγιάζον· Πάσχα πού ἀνακαινίζει καί ἁγιάζει τήν ὕπαρξη ὅλων μας.
Tό ἅγιο Πάσχα, πού ἀξιωνόμαστε καί πάλι σήμερα νά ἑορτάζουμε, εἶναι ἡ κορυφαία ἑορτή τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, πού συνέθεσε τόν Κανόνα τῆς ἑορτῆς, τήν ὀνομάζει «ἑορτήν ἑορτῶν καί πανήγυριν πανηγύρεων». Καί τό ξεχωριστό —μοναδικό, θά λέγαμε— μεγαλεῖο τῆς ἑορτῆς ἀποδεικνύεται ἀπό τόν ἐνθουσιώδη καί χαρμόσυνο τρόπο μέ τόν ὁποῖο οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοί τήν ἑορτάζουμε, ὅπου κι ἄν ζοῦμε.
Ποῦ ὀφείλει ἡ ἑορτή τοῦ Πάσχα αὐτό τό λαμπροφόρο ἔνδυμα μέ τό ὁποῖο ἡ χριστιανική παράδοση καί ἡ εὐσέβεια τῶν πιστῶν τήν ἔχουν περιβάλει; Μά, ἁπλούστατα, στό γεγονός πού ἀποτελεῖ καί τή βάση τῆς ἑορτῆς, δηλαδή τήν ἔνδοξη Ἀνάσταση τοῦ λυτρωτῆ μας Κυρίου. Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ μας εἶναι τό θεμέλιο τῆς χριστιανικῆς μας πίστεως, τό κορυφαῖο γεγονός καί τό μέγιστο τῶν θαυμάτων τῶν Εὐαγγελίων.
Ἡ ὕπαρξη τῆς Ἐκκλησίας, τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων, ἡ θυσία τῶν μαρτύρων, τά πνευματικά παλαίσματα τῶν ὁσίων, ἡ νίκη τῆς πίστεως, ἡ ἀνακαινιστική δύναμη τοῦ εὐαγγελίου μέσα στόν κόσμο καί στόν ἱστορικό χρόνο, μέ κανένα ἄλλο τρόπο δέν μποροῦν νά ἐξηγηθοῦν, παρά μόνο διά τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ.
Ἀπό τόν Σταυρό πού βεβαιώνει τόν θάνατο καί τήν Ἀνάσταση πού ἀποδεικνύει τή νίκη τοῦ Χριστοῦ ἐπί τοῦ θανάτου ἀντλεῖ ἡ Ἐκκλησία τή ζωή, τή χαρά καί τή δύναμή της. Ἀπό τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἐκπορεύεται ἡ ἐλπίδα μας καί γιά τή δική μας ἀνάσταση καί ἡ μετοχή μας στή μακαρία ζωή τῆς ἀνέσπερης καί θείας βασιλείας. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφοντας πρός τούς Κορινθίους τονίζει: Ἄν ὁ Χριστός δέν ἔχει ἀναστηθεῖ, τότε τό κήρυγμά μας εἶναι χωρίς νόημα, τό ἴδιο καί ἡ πίστη μας (Α’ Κορ. 15,14).
* * *
Ἑορτάζουμε κι ἐφέτος τήν κορυφαία ἑορτή τοῦ Πάσχα. Καί ἡ Ἐκκλησία μας, φιλόστοργη μητέρα ὅλων μας, μᾶς προσκαλεῖ νά ἐμβαθύνουμε στό νόημα τῆς ἑορτῆς. Νά ζήσουμε τή χαρά τῆς παρουσίας τοῦ ἀναστημένου Κυρίου στή ζωή μας. Νά οἰκειωθοῦμε προσωπικά ὁ καθένας μας τήν ἁγιαστική χάρη πού χαρίζει στούς πιστούς διά τῆς Ἀναστάσεώς Του ὁ γλυκύτατος Κύριος.«Πάσχα ἱερόν ἡμῖν σήμερον ἀναδέδεικται». Δυστυχῶς, συχνά μᾶς διαφεύγει ἡ ἱερότητα τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα. Καί πολλοί τήν ἑορτάζουν ὄχι ὡς χριστιανοί ἀλλά σάν παγανιστές. Πάσχα γιά πολλούς σημαίνει νά ταξιδέψουν. Νά φᾶνε χωρίς μέτρο. Νά πιοῦν χωρίς ἔλεγχο. Νά διασκεδάσουν χωρίς περιορισμούς. Γι᾽ αὐτά ὅμως σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε ὁ Χριστός; Αὐτό εἶναι τό «ἱερώτατον» Πάσχα τῆς πίστεώς μας; Ἡ μαγειρίτσα καί ὁ ὀβελίας; Ἔτσι καταξιώνουμε τήν ἑορτή καί ἀναδεικνύουμε τήν ἱερότητά της;
«Πάσχα Χριστός ὁ λυτρωτής». Τί εἶναι ἐν τέλει τό Πάσχα γιά τούς χριστιανούς; Τί σημαίνει; Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὑπογραμμίζει μέ ἔμφαση ὅτι ἡ ἑορτή τοῦ Πάσχα γιά μᾶς τούς πιστούς συνίσταται στό γεγονός ὅτι θυσιάστηκε γιά χάρη μας ὁ Χριστός. «Καί γάρ τό πάσχα ἡμῶν ὑπέρ ἡμῶν ἐτύθη Χριστός» (Α‘ Κορ. 5,7). Τό ἴδιο τονίζει κι ὁ ἱερός ὑμνογράφος : Τό Πάσχα στήν οὐσία του εἶναι ὁ ἴδιος ὁ λυτρωτής μας Ἰησοῦς Χριστός.
Ἑορτάζοντας τό Πάσχα, πόσο ἄραγε θυμόμαστε τόν ἀναστημένο Κύριό μας; Πόσο Τόν εὐγνωμονοῦμε καί Τόν δοξάζουμε, ἀφοῦ γιά χάρη μας σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε; Πόσο συνειδητά προφέρουμε τόν πασχάλιο χαιρετισμό «Χριστός ἀνέστη»; Ἤ μήπως κι αὐτόν κάποιοι τόν ἀντικαθιστοῦμε —ἐπιπόλαια ἤ σκόπιμα— μέ τό «Χρόνια πολλά» «καί τοῦ χρόνου» γιά νά μήν προφέρουν τά χείλη μας τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ;
«Πάσχα πάντας ἁγιάζον πιστούς». Τό Πάσχα, δηλαδή ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας, εἶναι ἡ πηγή ζωῆς κι ἁγιασμοῦ ὅλων μας· ὁλόκληρης τῆς Ἐκκλησίας ἀλλά καί κάθε χριστιανοῦ ξεχωριστά. Ὁ ἑορτασμός τοῦ Πάσχα μᾶς προσκαλεῖ νά ἐπαναπροσανατολισθοῦμε στόν θεμελιώδη σκοπό τῆς ζωῆς μας πού εἶναι τό ἰδανικό τῆς ἁγιότητας. Ὁ Χριστός νά κατοικήσει στήν καρδιά μας. Ὁ Χριστός νά φωτίζει τόν νοῦ μας. Ὁ Χριστός νά κινεῖ τή θέλησή μας. Ὁ Χριστός νά κατευθύνει τά βήματά μας.
Ὅσο περισσότερο οἱ χριστιανοί ζοῦμε τήν παρουσία τοῦ ἀναστημένου Κυρίου στή ζωή μας, τόσο περισσότερο ἐλευθερωνόμαστε ἀπό τή φθοροποιό ἐπίδραση τῆς ἁμαρτίας καί ἁγιαζόμαστε ὑπακούοντας στίς ζωηφόρες ἐντολές τοῦ Εὐαγγελίου. Ἡ πίστη μας στήν Ἀνάσταση γίνεται ρυθμιστής τῆς ζωῆς μας· ὁ πολικός ἀστέρας πού φωτίζει τήν ἐγκόσμια πορεία μας καί μᾶς ἐνδυναμώνει στόν ἀγώνα γιά τήν ἀπόκτηση τῶν χριστιανικῶν ἀρετῶν.
* * *
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,Πηγή ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἡ ἀναστάσιμη θυσία τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ἱερουργώντας τήν πανέορτη τούτη νύχτα τό πασχάλιο καί ὑπερφυές μυστήριο, εὔχομαι σέ ὅλους σας εὐλογημένο Πάσχα!
• Πάσχα ἱερόν· ὅπως ταιριάζει σέ πιστούς.
• Πάσχα Χριστός ὁ λυτρωτής· Κοντά στόν Χριστό· ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό.
• Πάσχα πάντας ἁγιάζον· Πάσχα πού ἀνακαινίζει καί ἁγιάζει τήν ὕπαρξη ὅλων μας.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Μέ θερμές ἀναστάσιμες εὐχές
ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ
Μέ θερμές ἀναστάσιμες εὐχές
ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ